کارزار موزه تا خانه زییین و فرش حیدریان

Sunday، ۸ Aabaan ۱۴۰۱

موزه تا خانه

کمپین موزه تا خانه کارزاری فرهنگی و غیرانتفاعی است که از سال 1400، در بازه 28 اردیبهشت‌ماه تا 20 خرداد برای گرامی داشت دو روز جهانی موزه و صنایع‌دستی، توسط مجموعه‌های فرش حیدریان، زییین و باتیک برگزار می‌شود.

هدف اصلی این کارزار واردکردن اشیا موزه‌ای به سبک زندگی مدرن و معاصر است تا از این راه هم به اشیا کهن و میراث فرهنگی ایران‌زمین جانی تازه بخشیده شود و هم به زندگی‌های نوین امروزی هویت و معنایی اصیل اضافه شود.

این کمپین با همراهی مخاطبان خود، به دنبال مطالعه گذشته و یافتن راهی برای پیوند زدن آن به آینده است و با این شعار که آثار زیبا صرفاً نباید متعلق به موزه‌ها باشند و باید بتوانند با تغییراتی متناسب با سبک زندگی امروزی راه خود را به خانه‌ها باز کنند، به دنبال فرهنگ‌سازی در این زمینه است.

نخستین گام این کارزار در سال 1400، در حالی برداشته شد که جهان در نبرد با بیماری همه‌گیر کوید 19 بود و به همین دلیل «موزه تا خانه» در فضای مجازی و با رویکردی محتوا محور برگزار شد. در این دور از «موزه تا خانه»، یکی از برنامه‌های ما معرفی مهم‌ترین آثار موزه‌ای تاریخ ایران‌زمین بود که به‌عنوان منبع الهامی برای خلق آثار نوین در مجموعه زییین و فرش حیدریان مورد استفاده قرار گرفته بودند.

ازجمله این آثار می‌توان به :

  • · سفالینه‌های پیشاتاریخی که الهام‌بخش گلدان‌های سفالی نوین بودند.

  • · مجسمه‌های آیینی دوره سلجوقی که الهام‌بخش خلق مجسمه‌های هارپی مدرن استاد بهزاد اژدری بودند.

  • · قالی زیبای باغی موزه فیلادلفیا، از شاهکارهای دوره صفوی که الهام‌بخش آثاری کلاسیک و مدرن از مجموعه فرش حیدریان است که مجموعه حیدریان برای بازطراحی و بافی آن موفق به کسب جایزه شده است.

  • · اسطرلاب دوره تیموری که الهام‌بخش خلق آینه‌ای با قاب قلم‌زنی بود و ... اشاره کرد.

در این دور از «موزه تا خانه» ما همچنین با معرفی مهم‌ترین موزه‌های ایران و جهان ‌که آثار هنر ایرانی را نگهداری می‌کنند کنارتان بودیم. علاوه بر این مجموعه قالی‌های شاهکار و موزه‌ای ایرانی که به‌عنوان منابع الهام آثار فرش حیدریان در این کارزار به مخاطبین ارائه شدند. بدیهی است که استقبال پرشور از این کمپین جز با همراهی همیشگی مخاطبانمان میسر نمی‌شد، مخاطبان این کمپین علاوه بر تعامل با محتوای ارائه‌شده در این دور، در دو مسابقه در فضای دیجیتال (اینستاگرام برند زییین و فرش حیدریان) برگزار شد نیز حضوری چشمگیر داشتند.

کارزار موزه تا خانه در دومین گام، در سال 1401، مسئولیت اجتماعی‌اش برای نشر و توسعه آگاهی عمومی در این حوزه را وارد بستری میدانی کرد و ایده اصلی را در قالب روبه‌رویی آثار کهن و مدرن در فضایی نمایشگاهی، در گالری لولاگر به نمایش گذاشت.

  • در نمایشگاه این دور از «موزه تا خانه»، در بخش قالی، گران‌قیمت‌ترین قالی جهان، یعنی قالی کلارک که از شاهکارهای به‌جای مانده از دوران صفوی است، به‌عنوان الهام‌بخش خلق فرشی معرفی شد که در مجموعه حیدریان بازطراحی و در رنگ‌های مختلف بافته شده بود و مجموعه فرش حیدریان در سال‌های گذشته برای بازبافی آن موفق به دریافت جایزه شده بود.

  • در زمینه دیگر دست‌بافته‌های ایرانی، در این نمایشگاه مسندهایی از دوره زندیه با نمونه‌های مدرن آن‌که در مجموعه زییین تولید می‌شوند مقابله شده بود.
  • در این نمایشگاه کاشی‌های زرین‌فام ایلخانی به‌عنوان منبع الهام ظروف پذیرایی مسی خلق شده در استودیو طراحی زییین معرفی شد.
  • ازجمله دیگر آثاری که در این نمایشگاه به نمایش درآمدند در حوزه مد و لباس می‌توان به تقابل ارخالق‌های ابریشم‌دوزی قاجاری و بالاپوش مدرن قلمکار، در زمینه شیشه‌گری تنگ شیشه‌ای و گلدان مدرن، در گروه مبلمان خانگی گنجه چوبی و کنسول مدرن و ... اشاره کرد.

  • در این نمایشگاه همچنین گروهی از آثار استاد بهزاد اژدری که اسب را به‌عنوان یکی از ارزشمندترین و نمادین‌ترین موجودات در فرهنگ ایرانی، دستمایه کار خود قرار داده بودند در نمایشگاه موزه تا خانه زییین و فرش حیدریان به نمایش درآمد.

«موزه تا خانه» کارزاری نوپا با چشم‌اندازی وسیع و آینده‌نگر است. در حرکتی که از دو سال پیش آغازشده، سعی برگزارکنندگان بر آن است تا برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به میراث فرهنگی ایران‌زمین و تشویق عموم افراد جامعه برای استفاده از اشیا هویت‌مند و معنادار تلاش کنند.

امید است که این حرکت در ادامه راهش هرسال تأثیرگذارتر، بالنده‌تر و خلاق‌تر از قبل باشد و مانند هر حرکت فرهنگی دیگری، تدریجاً به مقصود خود نزدیک شود.

کارزار موزه تا خانه ادامه دارد...

فرش حیدریان زییین باتیک