کارآفرینی مسئولیت اجتماعی فرش حیدریان

Friday، ۱۴ Amordaad ۱۴۰۱

کارآفرینی

همه ما دوست داریم در جهانی پویا و متعادل زندگی کنیم. جهانی که در آن افراد در جایگاه خود با تخصص‌های ویژه‌شان قرار گرفته، می‌درخشند و زحماتشان ارج نهاده می‌شود. جهانی که در آن با توجه ویژه به مسائل اجتماعی، فرهنگی و محیطی و تعهد به اخلاقیات می‌توان جریانی از تعادل و تعامل بین همه پدیده‌ها را به وجود آورد.

برای رسیدن به این پویایی و تعادل، فرش حیدریان به‌عنوان مجموعه‌ای که همواره دغدغه سامان‌بخشی و رونق‌بخشی به هنر اصیل فرش‌بافی ایرانی داشته و دارد، بیش و پیش از هر چیز برای خود چارچوبی مدون کرده که یکی از بنیادی‌ترین اصول آن کارآفرینی است. کارآفرینی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های مسئولیت اجتماعی ما در فرش حیدریان در طول بیش از یک قرن، مهم‌ترین جهت دهنده به مسیر این مجموعه در راه رسیدن به چشم‌اندازهایش بوده است.

در این راه نسل‌های مختلف خانواده حیدریان هنگامی‌که هدایت امور را به دست می‌گرفتند، هر یک به‌نوبه خود و به شیوه‌ای متناسب با زمانه خود، اعم از تأسیس کارگاه‌های بزرگ‌تر، دخیل کردن کسب‌وکارهای هم‌راستا و ... به دغدغه کارآفرینی این بنیاد پاسخ می‌گفتند. امروزه پس از گذشت یک قرن، پنجمین نسل این خانواده به نمایندگی مهندس آرش حیدریان بر آن است تا بخشی از مسئولیت اجتماعی خود را از طریق کارآفرینی اجرایی سازد.

در رویکرد آرش حیدریان به کارآفرینی، برخلاف باور قدیمی که کارآفرین فردی است که افرادی را در یک نقطه کنار هم جمع می‌کند تا خدمت یا محصولی جدید ارائه کنند، کارآفرین عاملی است مانند رشته یک گردنبند که مهره‌ها را به‌گونه‌ای به هم وصل کند تا هر یک در جای درست خود به‌خوبی بدرخشند.

مجموعه فرش حیدریان با بیش از یک قرن قدمت، دهه‌هاست که صنعتگران مختلف حوزه قالی‌بافی را در اقصی نقاط ایران شناسایی کرده و به‌گونه‌ای به هم وصل می‌کند که ماحصل تلاش آن‌ها مانند یک اثر هنری بی‌همتا بدرخشد. افتخار ما در این مجموعه آن است که چنان هماهنگی و همراهی‌ای بین متخصصین و هنرمندان پدید آورده‌ایم که بی‌آنکه یکدیگر را دیده باشند، دستخط هم را می‌شناسند و کار یکدیگر را چنان ادامه می‌دهند که گویی همه این جلال و شکوه از سرانگشتان یک هنرمند برآمده است.

فرش‌های مجموعه حیدریان نتیجه همکاری و هماهنگی هزاران هنرمند و صنعتگر در رشته‌های مختلف پشم‌چینی، ریسندگی، رنگرزی، چله‌کشی، طراحی، بافندگی، پرداخت گری و ... است که هر یک در گوشه‌ای از ایران‌زمین ساکن هستند. هنرمندان و صنعتگران همکار این مجموعه، بی‌آنکه مجبور به مهاجرت اجباری باشند در سرزمین‌های خود، کنار عزیزانشان، جایی که بیشترین آرامش و خلاقیت را دارند به خلق آثار هنری مشغول‌اند و هرروز انرژی برآمده از این آرامش را به چله فرش‌های مجموعه حیدریان گره می‌زنند.