فرش های کردستان کلیایی سنجابی ساوجبلاغ

Saturday، ۳۱ Shahrivar ۱۴۰۳

در این مطاب وبلاگ فرش حیدریان به معرفی دیگر مناطق و اقوام فعال در بافت فرش های کردی می‌پردازیم تا خصوصیات دستبافته های آنها را بهتر بشناسیم:


فرش دستباف کلیایی
فرشهای کلیایی یکی از انواع فرش‌های دستباف کردی است که به هسته های نیمه عشایری و یا مستقر در برخی مناطق شامل کلیایی، سنقر، اسدآباد و کرمانشاه منسوب است، کلیایی ها که در گذشته خود نیز به پرورش گوسفند مشغول بودند از گذشته تا به امروز از پشم همین گوسفندان بومی که بسیار لطیف و در عین حال مستحکم است در بافت فرشهایشان استفاده میکنند، همچنین فرش‌های کلیایی با گره‌ های متقارن و روی چله پشمی بافته می‌شوند که این امر باعث استحکام و عمر بیشتر فرش‌ میشود.
رنگهای بکار رفته در این فرشها همه رنگهای طبیعی بوده و از گیاهان و ریشه های آنها برای ساخت این رنگها استفاده میشود، رنگهای قالب در این فرشهای کردی اغلب قرمز، زرد و سرمه ای هستند که این تضاد رنگی ترکیبهای بسیار چشمنوازی را بوجود میآورد، نقوش بکار رفته در قالی های کلیایی ریشه در آداب و رسوم این قوم و منطقه دارند و چشم اندازی از محیط اطرافشان است.


فرش دستباف سنجابی
سنجایی ها کردهایی نیمه عشایر بودند که در غرب کرمانشاه در بخش جنوبی تر کردستان زندگی میکردند سنجابی ها قالی هایی بر اساس سنت کهن کردها می بافتند، بافتی با گره ی متقارن که اغلب برای چله از پشم استفاده میشده و در سالهای اخیر از نخ پنبه استفاده میشود که تنها یک پود از میان گره ها میگذرد. قالی ها نرم و انعطاف پذیرند و پودها کمی کوبیده میشوند. فرش‌های سنجابی به دلیل استفاده از رنگ‌های طبیعی و الیاف با کیفیت، دوام و ماندگاری بالایی دارند و با گذشت زمان زیبایی خود را حفظ می‌کنند.  در بین تولیدات سنجایی ها که در بازار کرمانشاه و یا در عراق در شهر بغداد به فروش میرسد بیشتر قالیهایی در ابعاد کوچک دیده میشود همچنین پشتی خورجین و کیسه هایی در ابعاد مختلف مزین به طرح های هندسی بسیار ساده نیز وجود دارد و به خاطر نزدیک بودن رنگها ظاهرشان خوشایند است. این قالیها بسیار کمیاب هستند و هم از لحاظ طرح و هم به خاطر حاشیه ی ساده ی شکری شان به قالیهای بیجار بسیار شبیه اند.


فرش دستباف ساوجبلاغ
ساوجبلاغ که امروزه نام آن به مهاباد تغییر کرده از مراکز مهم بافت فرشهای کردیست و بسیاری از تولیدات بافندگی قبایل کرد که در بخش شمالی تر کردستان ساکن شده اند نیز در بازار این شهر به فروش میرسد. قالی های ساوجبلاغ کاملا از پشم است و نوع گره ی متقارن و ظریف پشمی و ابریشمین دارند. از پودی محکم و قرمز رنگ در بافت استفاده میشود که موجب فشردگی شدید تار میشود. طرح تزیینی به کار رفته در این قالیها اغلب از مدلهای رایج در قالیهای شهری گرفته شده است در واقع بر روی آنها طرحهای ساده شده ای چون گلدانی و یا میناخانی دیده میشود.


فرش دستباف کردستان در فرش حیدریان
قالی های دستباف کردستان بخش مهمی از فرشهای دستباف حیدریان را شامل میشوند و کردستان یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های قالی‌بافی فرش حیدریان است و در شهرهای مختلف این استان کارگاه‌های متعددی دارد که با دقت و ظرافت بافندگان مشغول بافتن با کیفیت ترین و زیباترین فرشهای کردی برای منزل شما میباشند. اما خوب است بدانیم فعالیت‌های فرش حیدریان در این خطه نه‌تنها منجر به کارآفرینی برای بیش از صدها خانواده شده، بلکه باعث بالا رفتن کیفیت تولیدات قالی‌بافی و ارائه صدها طرح و رنگ از فرش‌های اصیل و دستباف کردستان شده است. برای بازدید از فرش‌های کردستان فرش حیدریان می‌توانید علاوه بر مراجعه به شعب حضوری این مجموعه به وب‌سایت فروشگاه زییین و فرش حیدریان نیز سر بزنید.