نکات ویژه نگهداری فرش و قالی‌شویی

Friday، ۲۱ Amordaad ۱۴۰۱

ملاحظات ویژه قبل از شروع هر پروژه نگهداری فرش و قالی‌شویی

• استفاده از هر لکه بری می‌تواند باعث بدتر شدن لکه و/یا آسیب به فرش شود. اگر این ریسک برای شما قابل‌پذیرش نیست، در اسرع وقت با یک سرویس نظافت حرفه‌ای تماس بگیرید.

• کف‌پوش‌های تخصصی، مانند فرش‌های شرقی، فرش‌های عتیقه، فرش‌های ابریشمی، فرش‌های زیبای ایرانی ممکن است به خدمات نظافت حرفه‌ای نیاز داشته باشند.

• پیش از استفاده مواد شیمیایی مورد استفاده خود را بشناسید! برخی از مواد شیمیایی مانند سفیدکننده و آمونیاک هرگز نباید باهم مخلوط شوند. انجام این کار ممکن است باعث سوختگی شیمیایی در ریه‌ها، پوست و چشم شود و حتی می‌تواند عواقب کشنده‌ای داشته باشد. همیشه بدانید که چه مواد شیمیایی استفاده می‌شود و چگونه از آن‌ها به‌طور ایمن برای سلامت انسان و فرش استفاده کنید.

• اگر در مورد سازگاری محصول و مواد شک دارید، ابتدا از نمونه آزمایشی استفاده کنید.

• در خشک‌کردن، از وجود پد زیر فرش مطمئن باشید. باقی ماندن رطوبت در زیر فرش می‌تواند باعث ایجاد کپک و پوسیدگی شود.

چگونه خودتان نگهداری فرش را انجام دهید؟

بله شما می‌توانید تعمیر و نگهداری فرش را خودتان انجام دهید و همیشه لازم نیست که افراد حرفه‌ای را برای تمیز کردن فرش خوب استخدام کنید. برای این کار لازم است:

1. هر طرف فرش را به‌خوبی جاروبرقی بکشید تا از مواد اضافی پاک شود. منظور ما از هر دو طرف این است که ابتدا قسمت پشتی فرش را جاروبرقی بکشید (گردوغبار و ذراتی را که عمیقاً در فرش فرورفته‌اند را پاک می‌کند). پس از جمع‌آوری گردوغبار از روی زمین، فرش را به سمت رو برگردانید و روی آن را جاروبرقی بکشید.

2. هنگامی‌که فرش عاری از گردوغبار شد، نوبت به شامپو کردن روی فرش می‌رسد. فقط از آب‌خنک همراه با صابون یا شامپوی ملایم فرش استفاده کنید. ابزار مناسب برای این کار یک برس نرم با موهای بلند یا یک اسفنج با کیفیت بالا است که خرد نمی‌شود. برس را به مقدار زیاد با آب، صابون و کف‌های حباب‌دار خیس کنید. الیاف را در جهت خوابشان محکم برس بزنید، مراقب باشید که فشار زیادی وارد نکنید.

در انتخاب مواد شوینده مناسب برای این نوع کار تمیز کردن باید چند نکته را در نظر گرفت. در انتخاب بهترین شوینده، مواد را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی آمونیاک و مشتقات آن نیست. همچنین، قبل از اینکه کل فرش را با شامپو بشویید، ایده خوبی است که یک قسمت کوچک از فرش را از نظر رنگ‌بندی تست کنید.

3. برای تمیز کردن عمیق، مقدار زیادی از آب استفاده کنید. سپس از برس یا اسفنج برای تمیز کردن فرش استفاده کنید تا آب کثیف از الیاف خارج شود. برای بهترین نتیجه این روند را چندین بار تکرار کنید. فرش را به‌طور کامل با آب تمیز و جاری بشویید و مطمئن شوید که صابون اضافی و خاک باقی‌مانده شسته می‌شود.

4. برای تمیز کردن فرش‌های آنتیک به‌طور خاص، استفاده از آب بسیار کم را پیشنهاد می‌کنیم. حتی ممکن است فقط بخواهید از کف صابون استفاده کنید و آن را به‌آرامی روی پرز فرش بمالید. با شستن مداوم برس در آب، کثیفی را از روی فرش پاک کرده و در محلول می‌شویید.

5. اگر فرش خود را با آب زیاد تمیز کردید، سعی کنید تمام آب اضافی آن را خارج کنید. بهترین ابزار برای این کار یک تی لاستیکی است. آب اضافی را در جهت خواب به بیرون هدایت کنید و این عمل را در صورت نیاز تکرار کنید تا به همان اندازه آب خارج شود.

6. پشت و روی فرش را کاملاً خشک کنید. فرش را صاف روی زمین قرار دهید و روی فرش به سمت بالا باشد. سپس وسایلی را زیر آن قرار دهید تا هوا در فرش به گردش درآید تا زمانی که خشک شود. اگر امکان آویزان کردن آن را دارید، ممکن است این بهترین انتخاب باشد. برای تسریع فرآیند خشک‌کردن، ممکن است بخواهید از پنکه‌ها برای فشار دادن هوای بیشتر به داخل و اطراف فرش استفاده کنید.

چگونه گردوغبار زدایی از فرش

اولین کاری که هنگام نگهداری فرش باید انجام دهید، تکاندن گردوغبار از روی فرش است. بسیاری مواقع برای آن‌که یک فرش خوب به نظر برسد، به چیزی بیش از تکان دادن گردوغبار از روی آن نیاز ندارد.

برای از بین بردن گردوغبار از فرش دستباف خود، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. فرش را به‌صورت فیزیکی از یک انتها بلند کنید و آن را تکان دهید، مثل‌اینکه می‌خواهید یک زیرانداز پیک‌نیک را صاف کنید.

2. فرش را روی یک میله آویزان کنید و به‌آرامی گردوغبار را با یک قالی کوب بیرون بیاورید.

3. فرش را برگردانید تا وارونه شود و پشت فرش را جاروبرقی بکشید. در این مرحله باید گردوغباری را که در اعماق فرش فرورفته است، از بین برود و روی زمین بریزد. سپس گردوغباری که روی زمین ‌مانده را جاروبرقی بکشید. این کار را تا زمانی ادامه دهید که وقتی فرش را برگردانید، دیگر هیچ گردوغباری روی زمین نباشد.

فرش حیدریان

منبع: nazmiyalantiquerugs.com